جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

با مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس چه کنیم؟

داغ شدن لپ تاپ ایسوس تا حدودی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. مشکل از آن جایی شروع می شود که دمای دستگاه به صورت غیر عادی بالا رود؛ به طوری که عملا لمس بدنه لپ تاپ پوست دست را اذیت کند و احساس سوختگی به کاربر دست بدهد. 

داغ شدن لپ تاپ ASUS اگر بیش از اندازه باشد یکی از مشکلات جدی است که می تواند منجر به آسیب زدن به قطعات حساس و حیاتی لپ تاپ شده و هزینه های گزافی را بابت تعمیرات به دنبال داشته باشد. از همین رو تعمیر به موقع و رفع مشکل در زمان مناسب بسیار حائز اهمیت است. کارگاه تخصصی تعمیر لپ تاپ در نمایندگی ایسوس مرکز سخت افزار ایران برای عیب یابی داغ شدن لپ تاپ و ترمیم این مشکل در خدمت شماست.

مشکل داغ شدن لپتاپ ایسوس

نشانه های داغ شدن لپ تاپ ایسوس

به طور کلی داغ شدن لپ تاپ ایسوس تا حد مشخصی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما سوالی که این جا پیش می آید این است که از چه نشانه هایی متوجه شویم داغ شدن لپ تاپ ASUS غیر طبیعی بوده و باید آن را رفع کنیم؟ یکی از نشانه های اصلی که به ما خبر می دهد داغ شدن لپ تاپ از حالت عادی خارج شده این است که فن خنک کننده در سرعت بالا و به طور مداوم فعالیت می کند.

علاوه بر آن خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در حین استفاده و بدون هیچ هشدار قبلی نیز یکی از نشانه های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ است. در برخی موارد ممکن است بدون هیچ علت مشخصی، سرعت عملکرد لپ تاپ نیز کم شده یا لپ تاپ در هنگام اجرای برنامه ها هنگ کرده و فریز شود.

برای اطمینان بیشتر از اینکه داغ شدن لپ تاپ در محدوده طبیعی است یا خیر می توانید از نرم افزارهایی که به همین منظور ایجاد شده اند استفاده کنید. یکی از این نرم افزارها، برنامه HWMonitor است که به شما نشان می دهند که کدام قسمت لپ تاپ دچار داغی بیش از حد شده است.

راهکارهای رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS

به طور کلی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ همواره به معنی خراب شدن فن خنک کننده یا دیگر قطعات است. گاهی نیز این مشکل به دلیل بروز برخی اشکالات ریز ( مانند گرفتگی مجرای هوا و فن ها، تهویه ضعیف، نصب نبودن درایور، استفاده از آنتی ویروس های سنگین، آلوده شدن به ویروس و غیره) در دستگاه ایجاد می شود.

در صورتی که داغ شدن لپ تاپ ایسوس به دلیل این اشکالات باشد، کاربر می تواند شخصا نسبت به رفع آنها اقدام نماید. اما اگر منبع بروز مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS موارد حادتر باشد، کاربر باید سریعا و پیش از آسیب رسیدن به سایر قطعات نسبت به تعمیر اجزای آسیب دیده و رفع مشکل اقدام نماید.

برطرف کردن مشکلات مربوط به تهویه و گردش هوا

در برخی مواقع داغ شدن لپ تاپ ایسوس به دلیل گرفتگی منافذ یا عدم وجود گردش هوای مناسب در سیستم رخ می دهد. یکی از روش های جلوگیری از چنین مساله ای تمیز کردن و استفاده اصولی از لپ تاپ است. تمیز کردن لپ تاپ بهتر است در فواصل زمانی منظم، به طور مداوم و با استفاده از اسپری های هوای فشرده انجام شود تا تمامی منافذ هوا از گرد و خاک پاک شده مسیر گردش هوا باز شود.

گاهی اوقات نیز داغ شدن لپ تاپ ASUS صرفا به دلیل استفاده غیر اصولی از دستگاه است. به عنوان مثال گذاشتن لپ تاپ روی پتو، بالش، فرش یا ملافه منجر به این می شود که منافذ پشتی لپ تاپ که عملا باید در گردش هوا و خروج آن از لپ تاپ نقش ایفا کنند مسدود شده و همین امر موجب جمع شدن هوای داغ درون دستگاه و به طبع بالا رفتن دمای لپ تاپ ایسوس می شود.

برای عملکرد بهتر و تهویه قوی تر بهتر است لپ تاپ را در هنگام استفاده بر روی سطوح صاف و سخت مانند میز قرار دهید. علاوه بر آن می توانید در هنگام بازی های سنگین از کول پدهای مجهز به فن استفاده نمایید.

تغییر تنظیمات لپ تاپ ایسوس

یکی دیگر از دلایل داغ شدن لپ تاپ ایسوس می تواند وجود برخی ایرادات نرم افزاری در سیستم باشد. به عنوان مثال یک برنامه گرافیکی یا یک بازی سنگین انرژی زیادی از سیستم مصرف کند. علاوه بر آن آلوده شدن سیستم به بدافزارهای مختلف نیز می تواند منجر به داغ شدن لپ تاپ ASUS شود. بنابراین پیش از هر چیز بهتر است از یک آنتی ویروس قوی و معتبر برای بررسی سیستم خود استفاده کنید.

مورد بعدی که می توانید جهت جلوگیری از بالا رفتن دمای لپ تاپ ایسوس انجام دهید تغییر تنظیمات مربوط به روشنایی صفحه نمایش و همچنین کاهش سرعت سی پی یو است. مورد بعدی که می تواند در کاهش دمای لپ تاپ کمک کننده باشد استفاده از نرم افزارهای مخصوص کاهش دمای لپ تاپ است.

رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS با تغییر درایور و نرم افزارها

گاهی ممکن است داغ شدن لپ تاپ ایسوس در ظاهر ارتباطی به موارد گفته شده در بالا نداشته باشد. در چنین مواردی گزینه بعدی آپدیت درایورهای لپ تاپ خواهد بود. استفاده از درایورهای قدیمی و نامناسب می تواند منجر به بهینه نبودن عملکرد لپ تاپ، بالا رفتن دمای لپ تاپ ایسوس و حتی مصرف بیشتر باتری شود.

برای رفع این اختلال توصیه می شود همیشه از جدیدترین نسخه درایور بر روی سیستم خود استفاده نمایید. بهترین منبع برای پیدا کردن آخرین نسخه منتشر شده درایورها وب سایت سازنده آن است. جالب است بدانید که نرم افزارهای قدیمی نیز گاهی موجب داغ شدن لپ تاپ ASUS می شوند. شرکت های ارائه دهنده نرم افزار در نسخه های جدیدتر همواره سعی در برطرف کردن باگ ها و ایرادات نسخه های قدیمی دارند.

از همین رو عملکرد نسخه های جدیدتر بهتر از نسخه های قدیمی بوده و پردازنده در حالت بهینه تری فعالیت خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می شود که همواره از آخرین نسخه منتشر شده نرم افزارها استفاده کنید (فیلم آموزش نصب درایور لپ تاپ ایسوس). ذکر این نکته نیز ضروری است که نصب نسخه جدید تنها در صورتی کارآمد خواهد بود که با مشخصات فنی و نرم افزاری لپ تاپ شما سازگار باشد.

تعمیر فن لپ تاپ  ایسوس

در صورتی که مشکل داغ شدن لپ تاپ ایسوس شما با راهکارهای گفته شده برطرف نشد باید به فکر تعمیرات اساسی باشید. منظور از تعمیرات اساسی لزوما تعمیرات گران قیمت و سخت و پر هزینه نیست، بلکه منظور راهکارهایی است که برای انجام آن ها باید به مراکز معتبر مراجعه کرده و از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

به عنوان مثال گاهی اوقات مشکل داغ شدن لپ تاپ ASUS تنها با تعمیر یا تعویض فن برطرف می شود ( برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله همه چیز در مورد تعمیر فن لپ تاپ ایسوس که در همین زمینه فراهم شده است مراجعه فرمایید).

تعویض فن جزو خدمات ساده دسته بندی می شود که نسبت به مواردی همچون تعویض فلت (تعمیر فلت لپ تاپ ایسوس) یا تعویض صفحه نمایش هزینه کمتری نیز خواهد داشت. اما اکیدا توصیه می شود که در صورتی که سر رشته ای در تعمیرات لپ تاپ ندارید از انجام این کار در منزل و بدون داشتن ابزارآلات تخصصی جدا خودداری کنید.

 

سوالات متداول کاربران

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ در هنگام کار های سنگین نظیر بازی کردن عادیه؟

تا حدودی داغ شدن لپ تاپ در هنگام کار های سنگین مانند بازی کردن و غیره  طبیعی بوده اما در بعضی از موارد داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و بالا رفتن دما دلایلی دارد که میتوان به تهویه ضعیف، گرفتکی مجرای هوا و فن، خراب شدن یا ضعیف شدن فن لپ تاپ، عدم سرویس دوری ای لپ تاپ و غیره اشاره کرد که توصیه میشود لپ تاپ توسط تکنسین های متخصص نمایندگی ایسوس عیب یابی شود. 

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ چه آسیب هایی می تواند داشته باشد؟

گرمای بیش از حد یک مشکل رایج است که می تواند بر عملکرد و طول عمر لپ تاپ شما تأثیر بگذارد. این می تواند باعث کاهش سرعت، خرابی، خطا یا حتی آسیب دائمی به سخت افزار لپ تاپ شما شود.

3.7/5 (4 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید